Doktersassistente

Als een patiënt na een succesvol uitgespoten oor opgelucht tegen me zegt: "Wat heerlijk, ik kan weer horen", dan heb ik een prima werkdag. Het contact met patiënten maakt dat ik met plezier bij de huisarts werk. Veel van hen heb ik in de loop der tijd persoonlijk leren kennen.

Een dag geeft veel afwisseling in taken en dynamiek. In de ochtend weten we niet wat er gebeuren gaat. En waar er soms het ene moment 4 taken tegelijk zijn, is er op een ander moment rust om met administratie bezig te zijn. Triëren neemt veel tijd in beslag. Veel klachten en medische vragen zijn goed in te kaderen en snel af te handelen. Soms heb ik overleg met een andere assistente of een van de artsen. Dit is meestal bij een – ik weet of vertrouw het niet- gevoel.

Aan de telefoon en balie, of tijdens het eigen spreekuur werk ik volgens het concept Positieve Gezondheid. Dit betekent dat ik na triage verdiepende vragen stel aan de patiënt gericht op:

Het bij de patiënt terugbrengen van eigen regie.

Wat heeft u er zelf al aan kunnen om de klacht te verminderen?

Hoe kunt u verandering brengen in de situatie?

De patiënt navraag op wat voor hem/haar invulling aan zingeving geeft.

Wat vindt u belangrijk?

Waar krijgt u energie van?

En wat de patiënt nodig heeft om veerkrachtig met de uitdagingen van het leven om te kunnen gaan.

Wie kan u helpen met ….?

Wat heeft u nodig om zich beter te voelen?